חולי דלקת מפרקים אינם מאובחנים בזתן


 

חולי דלקת מפרקים אינם מאובחנים בזתן

ד'ר סוהיל אעמר

סקר בינלאומי חדש חושף: חולי דלקת מפרקים אינם מאובחנים במשך שנה וחצי בממוצע מרגע התפרצות המחלה. במהלך תקופה זו מצבם עלול להידרדר עד לעיוות בלתי הפיך ולנכות צמיתה  


 
מסקר שנערך לאחרונה ע"י The Research Partnership,
עולה כי תחילת הטיפול בתרופות ביולוגיות הידועות כתרופות יעילות לדלקת מפרקים שגרונית ניתן בממוצע רק 7 שנים לאחר האבחון. עוד עולה מן הסקר כי החולים המטופלים בתרופות ביולוגיות היו יותר שבעי רצון מהטיפול בתרופות אלה, מהדרך בה הם שולטים במחלה, דיווחו על שיפור בתסמיני המחלה וחומרתם, ומאיכות החיים המושגת. ממצא נוסף מהסקר, שהקיף 2,200 חולי דלקת מפרקים במצב בינוני עד קשה מארה"ב ו-5 המדינות הגדולות באירופה, מצביע על כך שחולים בדלקת מפרקים ממתינים בממוצע שנה וחצי מרגע הופעת הסימפטומים הראשונים ועד הפנייה לטיפול רפואי.

כמו כן עולה מן הסקר, כי מעל למחצית מהחולים בדלקת מפרקים (55%) שלא קיבלו טיפול ביולוגי אפילו לא דיברו על כך עם הרופא שלהם. בנוסף, 26% מהנשאלים סובלים גם ממחלות נוספות דוגמת מחלות מעי דלקתיות ופסוריאזיס שגם בהן ניתן להפיק שיפור משמעותי בטיפול ביולוגי.

ממצאים נוספים ממחישים את ההשלכות המשמעותיות של המחלה על היכולת לנהל אורח חיים תקין. החולים שהשתתפו בסקר, שעובדים במסגרות שונות, דיווחו כי הם נעדרים מהעבודה בממוצע כ 3-4 ימים בחודש. שליש מבין הנשאלים ציינו כי למחלה השפעה ניכרת על פעילויות הפנאי, התחושה הכללית והרגלי השינה שלהם.

עורכי הסקר מציינים כי ההחלטה על קבלת טיפול ביולוגי היא בדרך כלל משותפת לחולים ולרופאים, ומרבית החולים, שבתחילה הביעו חשש מהטיפול והזריקות, דיווחו על שיפור ניכר באיכות החיים ובאופן הטיפול.

דלקת מפרקים שגרונית הינה מחלה אוטו-אימונית הגורמת לתגובה דלקתית כרונית המביאה לרגישות, נפיחות וכאבים עזים במפרקי הגוף, עד כדי עיוות ונזק בלתי הפיך. בישראל כ- 50,000 חולים. בניגוד לנהוג לחשוב, ב- 80% מהמקרים המחלה מתפרצת בגילאים 20-50. כמו במחלות ריאומטיות אחרות, גם במחלה זו יש משמעות לגילוי וטיפול מוקדם לפני התפתחות נזקים ארוכי טווח או נכות בלתי הפיכה.

מכון המחקר Reaserch Partnership
הינו מכון מחקר גלובלי המוקדש לחקר בשוק התרופות.

ד"ר סוהיל אעמר, מומחה בראומטולוגיה, מתייחס לממצאי הסקר: " ישנה חשיבות גבוהה ביותר לאבחון מוקדם של דלקת מפרקים שגרונית, זאת בשל העובדה כי במחלה זו יש חלון הזדמנויות בתקופה הראשונה להתפרצות המחלה בו באמצעות טיפול נכון בתרופות ניתן לשנות את מהלך המחלה ואף להגיע עד כדי עצירת הנזק למפרקים לו גורמת המחלה. על כן, נתוני הסקר מדאיגים ויש חשיבות לחינוך הן של הציבור להיות ערניים לתסמינים של המחלה ולא להשלים עם הכאבים, והן של הצוותים הרפואיים לזיהוי מהיר ויעיל של הבעיה ומתן טיפול מהר ככל האפשר".
 

 



מקור הכתבה: www.medportal.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> חולי דלקת מפרקים אינם מאובחנים בזתן